Forum Forum Wyższej Szkoły Języków Obcych Strona Główna Forum Wyższej Szkoły Języków Obcych
WSJO POZNAŃ
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Lista zagadnień

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Wyższej Szkoły Języków Obcych Strona Główna -> WDJ
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
WooDa
Administrator



Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Czw 15:16, 14 Gru 2006    Temat postu: Lista zagadnień

Oto lista zagadnien na wsjo Smile Po wstępnym rozpatrzeniu problemu stwierdzamy ze wspólnymi siłami łatwiej pujdzie nam rozpracowanie tej listy Niech każdy umiesci dobrą odpowiedz na kilka pytań Smile



1. Podaj definicję znaku i wskaż, z jakich elementów zbudowany jest znak językowy.
2. Zdefiniuj pojęcie „oznaka” i wyjaśnij, na czym polega różnica między znakami a oznakami.
3. Omów budowę znaku językowego w terminach signifiant i signifié; wyjaśnij, na czym polega różnica między signifiant i substratem materialnym znaku oraz miedzy signifié i desygnatem znaku.
4. Wyjaśnij związek między pojęciami: forma znakowa, znaczenie, oznaczanie.
5. Co jest przedmiotem badań semantyki, składni i pragmatyki jako dziedzin semiotyki?
6. Omów la langue i la parole jako komplementarne aspekty zjawisk językowych/ Omów kompetencję i performancję jako komplementarne aspekty zjawisk językowych.
7. Na czym polegają relacje syntagmatyczne i paradygmatyczne zachodzące między jednostkami językowymi?
8. Jakie aspekty języka bada się w ramach fonetyki, a jakie w ramach fonologii?
9. Czym różni się samogłoska od spółgłoski?
10. Omów użyteczność transkrypcji fonetycznych w nauce języka obcego.
11. Na czym polegają i jakich jednostek językowych dotyczą opozycje dystynktywne i niedystynktywne w języku?
12. Podaj definicję fonemu, wyjaśnij, co to są allofony fakultatywne i kombinatoryczne.
13. Czy można ustalić uniwersalny system fonologiczny dla wszystkich języków naturalnych? Dlaczego?
14. Zdefiniuj pojęcie sylaby, podaj, z jakich elementów składa się sylaba.
15. Jakie dźwięki mowy mogą pełnić funkcję środka sylaby?
16. Na czym polega akcent dynamiczny, melodyczny i iloczasowy?
17. Jaki znasz rodzaje akcentu stałego?
18. Jakie funkcje może pełnić akcent ruchomy?
19. Wymień i zdefiniuj znane Ci kategorie morfów.
20. Wymień i podaj przykłady znanych Ci afiksów.
21. Co to jest morf, alomorf i morfem?
22. Co to jest derywacja słowotwórcza?
23. Co to jest złożenie wyrazowe? Wymień i zilustruj przykładami znane Ci rodzaje złożeń wyrazowych.
24. Opisz przedmiot badań leksykologii i leksykografii; wymień i omów specyfikę znanych Ci typów słowników.
25. Wymień, opisz i zilustruj przykładami relacje leksykalne oparte na podobieństwie znaczeniowym.
26. Wymień, opisz i zilustruj przykładami relacje leksykalne oparte na różnicach znaczeniowych.
27. Co to jest pole leksykalne?
28. Czym jest denotacja, a czym konotacja wyrazu?
29. Wyjaśnij, na czym polega nacechowanie emocjonalne i oceniające wyrazu; podaj przykłady.
30. Co to jest sieć radialna wyrazu?
31. Wyjaśnij rolę metafory pojęciowej w rozbudowaniu sieci radialnej wyrazu.
32. Wyjaśnij rolę metonimii pojęciowej w rozbudowaniu sieci radialnej wyrazu.
33. Co to jest frazeologizm? Wymień i zdefiniuj typy frazeologizmów.
34. Co to jest innowacja językowa i jakiego podsystemu języka może dotyczyć?
35. W jaki sposób powstają neologizmy?
36. Czym jest zapożyczenie, a czym kalka językowa?
37. Jakie funkcje mogą pełnić znaki w aktach komunikacji werbalnej?
38. Omów aspekt lokucyjny, illokucyjny i perlokucyjny aktów mowy.
39. Czym różnią się wypowiedzi konstatywne od performatywnych?
40. Scharakteryzuj styl artystyczny w porównaniu ze stylem potocznym.
41. Scharakteryzuj styl naukowy w porównaniu ze stylem publicystycznym.
42. Scharakteryzuj styl naukowy w porównaniu ze stylem potocznym.
43. Omów mechanizm modyfikacji gramatycznej wyrazu w językach fleksyjnych, aglutynacyjnych, izolujących, alternacyjnych.
44. Dlaczego niektóre języki nazywane są pozycyjnymi, a inne – przypadkowymi; z czym wiąże się to zróżnicowanie?
45. Co to jest rodzina językowa i liga językowa?
46. Wymień i scharakteryzuj znane Ci rodzaje systemów pism.
47. Do jakich zjawisk odnosi się pojęcie „dialekt”, a jakie zjawiska określamy jako „socjolekty”?
48. Co to jest regionalizm i jakiego aspektu języka może dotyczyć?
49. Przedstaw hipotezę relatywizmu językowego.
50. Co to jest norma językowa; jakie są kryteria poprawności językowej i na czym polega błąd językowy?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
WooDa
Administrator



Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Czw 15:30, 14 Gru 2006    Temat postu:

Od siebie daje opracowane 5,6,7,8,9,10

5) Semiotyka to nauka, której przedmiotem są wszystkie systemy znakowe wytworzone przez ludzi. Jej dziedzinami są semantyka, syntaktyka (składnia) i pragmatyka. Przedmiotem badań semantyki są relacje pomiędzy znakami a przedmiotami, do których się one odnoszą. Semantyka zajmuje się badaniem znaczenia słów, czyli interpretacją znaków oraz interpretacją zdań i wyrażeń języka. Przedmiotem badań składni są zasady na jakich wyrazy łączone są w dłuższe wypowiedzi, zwłaszcza zdania i ich równoważniki. Zajmuje się relacjami między poszczególnymi elementami składowymi zdań, a także relacjami międzyzdaniowymi w obrębie dłuższego tekstu. Przedmiotem badań pragmatyki są kwestie stosunków między znakami słownymi a interpretatorami (ludźmi je wypowiadającymi lub słuchającymi), które zachodzą w procesie komunikacji słownej. Inaczej mówiąc, pragmatyka bada sposoby posługiwania się mową przez ludzi (w szczególności rozumienie i interpretowanie wypowiedzi w zależności od kontekstu), a także mechanizmy niejawnego przekazywania i uzyskiwania informacji przez wypowiedź oraz mechanizmy jej rozumienia.


6) Zarówno la langue jak i la parole są kmplementarnymi zjawiskami językowymi, gdyż wzajemnie się uzupełniają tworząc la langage.
La langue to system znaków służących do porozumiewania się miedzy sobą członków danej społeczności, innymi słowy język. Natomiast la parole to indywidualny proces realizacji języka, czyli mówienie. Langue i parole są od siebie nieodłączne. Rozróżnienia na langue i parole dokonał Ferdynand de Saussure. Jest to struktualistyczna koncepcja języka.
Noam Chomsky, amerykański profesor czeskiego pochodzenia (Cambridge, USA) stworzył teorię transformacyjno-generatywną. Chodziło w niej głównie o odkrycie reguł gramatycznych rządzących budową zdań, a w szczególności o odkrycie, w jaki sposób ludzie mający do dyspozycji skończony zasób środków lingwistycznych mogą tworzyć i rozumieć nieskończony zbiór dobrze ukształtowanych gramatycznych zdań. Chomsky rozróżnia kompetencje (competence) i performancje (performance), analogicznie do zestawienia langue i parole. Kompetencja to nieuświadamiana wiedza mówiących/słuchających o swoim języku, to znajomość języka pozwalająca na wypowiadanie i rozumienie coraz to nowych zdań, na odróżnianie zdań gramatycznie poprawnych od niegramatycznych. Performancja (wykonanie) to faktyczne użycie języka w konkretnej sytuacji. Zależy od kompetencji językowej , lecz nie jest przez nią zdeterminowana. Wpływ na językowe wykonanie mogą mieć bowiem również takie czynniki jak : pamięć, stan psychiczny w momencie mówienia itp. – właśnie dlatego użytkownicy języka popełniają błędy, nawet jeśli znają swój język dobrze.

7) paradygmatyczne- relacje między elementami w systemie językowym, które mogą występować w tym samym lub podobnym kontekście( związki in absentia)
syntagmatyczne- relacje między elementami w wyrażeniach językowych, zależne od elementów sąsiednich ( in praesentia)
Np.
r-
l- ama
m-

relacje między "r" a "l" - paradygmatyczne
relacje między "r" a "-ama"- syntagmatyczne

Cool Fonetyka bada głoski jako dźwięki, w całej ich złożoności i różnorodności, niezależnie od roli, jaką pełnią w danym języku. Natomiast fonologia bada głoski według tego, jak są kategoryzowane przez rodzimych użytkowników danego języka.

9) Spółgłoski i samogłoski różnią się od siebie głównie stopniem zbliżenia narządów mowy w kanale głosowym. Spółgłoski cechuje obecność zapory lub przewężenia, które utrudniają przepływ powietrza. Samogłoski natomiast cechuje charakterystyczne ukształtowanie jamy ustnej, przy stosunkowo niewielkim zakłóceniu przepływu powietrza i szerokim kanale głosowym.

10)Transkrypcja fonetyczna, z założenia, ma na celu ułatwienie uczącemu się opanowania poprawnej wymowy języka obcego. Odpowiednie symbole fonetyczne dobierane są tak, aby tworzyły jak najpełniejszy zestaw informacji o dźwiękowej warstwie słowa, który pozwoli uczącemu się na prawidłową jego wymowę. Jest to bardzo ważne gdyż ze złej wymowy mogą wyniknąć nieporozumienia, np. w języku angielskim: ship i sheep albo bitch i beach.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Edek
świetrzak *



Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 16:26, 14 Gru 2006    Temat postu:

1. Podaj definicję znaku i wskaż, z jakich elementów zbudowany jest znak językowy.

ZNAK- może nim być każdy element rzeczywistości, który jest nośnikiem pewnej dodatkowej treści, czyli informuje nas o czymś, czego bezpośrednio nie ma w tym elemencie rzeczywistości. (szersza definicja)

ZNAK- jest to stan rzeczy spowodowany przez człowieka po to, by według przyjętej konwencji znaczeniowej wiązać z tym stanem myśli o określonej treści. Celem wytworzenia znaku przez twórcę jest intencja komunikacji z jednym lub wieloma odbiorcami tego znaku.
Znak to pewien przedmiot innego rodzaju niż ten, do którego się odnosi. Znak kieruje uwagę na element oznaczony, sam pełni tylko funkcję przekazania tej uwagi. (węższa definicja)

ZNAK (szersze rozumienie terminu)- symbol, sygnał, indeks, oznaka......
(przedmiot, cecha, zdarzenie, zjawisko, zachowanie przekazujące określoną informację)

ZNAK (węższe rozumienie terminu)- to dostrzegalny obiekt, czynność lub układ rzeczy, spowodowany celowo i świadomie przez istotę ludzką w oparciu o zwyczajowo ukształtowane reguły wiązania z tym obiektem określonej treści.
W wąskim rozumieniu znak charakteryzuje się następującymi właściwościami:
· to zjawisko humanistyczne (właściwe tylko człowiekowi)
· znak to skonwencjonalizowana czynność kulturowa ( na mocy ustalonej umowy społecznej nadawca i odbiorca interpretują znak w ten sam sposób- to warunek skutecznej komunikacji)
· obiekt intencjonalny (nadawca używa znaków świadomie i celowo z nastawieniem na zinterpretowanie znaku przez odbiorcę)
· posiada substrat materialny (trwały lub chwilowy-dźwięk, zapis, światło, gest...)


ZNAK JĘZYKOWY ma charakter binarny (dwudzielny) i złożony jest ze strony oznaczającej (signifiant) i strony oznaczanej (signifie)
Signifiant- strona formalna (znacząca) znaku językowego
Signifie- strona pojęciowa znaku językowego


2. Zdefiniuj pojęcie „oznaka” i wyjaśnij, na czym polega różnica między znakami a oznakami.

OZNAKA=Sympton (czyli znak naturalny jednostronny) powstaje samoistnie w określonym stanie rzeczy czy zdarzeniu- jest elementem współwystępującym z danym stanem rzeczy, tzn. skorelowanym lub powiązanym związkiem przyczynowo skutkowym ze zjawiskiem poprzedzającym i kieruje w jego stronę myśli- spaliny kojarzą się z jadącym samochodem, dym z palącym się ogniem.
Z oznaką nie wiążą się żadne funkcje znakotwórcze.

O oznace mówimy, gdy ma miejsce:
· spostrzeżenie czegoś przez kogoś
· wysnucie pewnego wniosku
· ...na temat tego, co wystąpiło, a czego bezpośrednio nie można dostrzec...
· ....w oparciu o zgromadzone doświadczenie i wiedzę o związkach przyczynowo-skutkowych panujących w świecie
· brak nadawcy, brak intencji


ZNAK OZNAKA
· występuje nadawca i odbiorca, brak nadawcy,
· spowodowany celowo i świadomie przez człowieka, brak intencji, powstaje samoistnie,
· interpretacja znaków odbywa się w oparciu o odczytywanie oznak odbywa się na
umowę społeczną podstawie wiedzy o zależnościach
przyczynowo-skutkowych


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Tusieńka
świetrzak *



Dołączył: 14 Gru 2006
Posty: 14
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: W-ek,P-ń

PostWysłany: Pią 19:18, 15 Gru 2006    Temat postu:

jak chociaż raz przeczytam te materiały z neta, to się tu wypowiem... bo na razie to ja nic nie wiem Neutral

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Wyższej Szkoły Języków Obcych Strona Główna -> WDJ Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin